På biltur i Thailand

En god stund siden jeg har skrevet noe på siden her nå. Flere årsaker til det, men det skal jeg heller komme inn på etter hvert. Det som ligger fremst for å si litt om denne gangen er trafikk og opplæring og slikt her i Thailand hvor jeg har bosatt meg på ubestemt tid. Jeg har nettopp vært ute noen dager på veien og da ser man gjerne litt av hvert som er så totalt ukjent for oss som kommer fra Europa. Hadde trafikken vært den samme i Europa så hadde det nesten sikkert brutt sammen tror jeg. Kvaliteten på mange av kjøretøyene, trafikk reglene, tankegangen til mange av trafikantene og mange slike ting. Trafikk bildet er så totalt forskjellig her i forhold til i Norge.

På biltur

På biltur

En av de første og største forskjellene fra å kjøre bil i Norge og å kjøre bil i Thailand er jo at rattet er på forskjellige sider av bilen. Norge har som kjent rattet på venstre side, mens her i Thailand er det montert på høyre side. Bare det gjør jo at det kommer en del utfordringer som man ikke er vant til fra Norge og trafikken der. Man må være mye mer skjerpet og årvåken på ting som skjer. Og når dine med (eller mot) trafikanter er veldig mye mer «liberale» så dukker det stadig opp andre utfordringer enn bare at man sitter ulikt i bilen for å styre bilen.Det er jo selvfølgelig mange flere kjøretøyer på veiene i Thailand og dermed lettere for at uventede ting skjer. Og det finnes et stort antall lettere kjøretøyer som motorsykler av mindre størrelser. Mindre størrelser på en motorsykkel her i Thailand er fra 110 cc til 150 cc sånn cirka.

Lite opplæring

Det å få opplæring til å føre et kjøretøy her i Thailand er dessverre veldig labert. Det har vært alt for lett å skaffe seg falske førerkort mot en liten sum penger uten noen form for opplæring av å føre kjøretøyet. Og det er alt for lave straffer dersom man blir stanset og ikke har noen form for sertifikater selv i dag. Jeg har flere historier jeg kunnet ha skrevet om i denne sammenhengen. Jeg hørte for noen år siden at en tjenestemann forholdsvis høyt oppe i systemet i Thailand ble spurt om hvor mange av landets sjåfører som hadde opplæring for å få sitt førerkort. Svaret han da ga var et sted mellom 20 og 25 prosent ville han anslå dette til. Dette var riktignok for en del år siden, men selv om de jobber hardt for å bli bedre på slike ting og lære opp så mange som mulig. Ja det er veldig positivt, men de har en MEGET lang vei å gå før de er ajour for å si det slik.

Men jeg synes det er ubetinget positivt at de både har hevet bøtene for å føre et kjøretøy uten riktig sertifikat, samt at de jobber for å få flest mulig til å ta noen form for opplæring før de legger ut i trafikken. Her kunne jeg ha skrevet MYE mer. Men jeg stopper her og tar heller temaet opp igjen litt senere.

Grunnen til at jeg skrev denne artikkelen nå var at jeg nylig har vært ute og kjørt en strekning på snaue 400 kilometer en vei og tilbake igjen i løpet av fem dager. Det gir alltid rom for ettertanke alt man opplever på en slik tur!